Kogeldruk: wat is het en hoe werkt het?

De kogeldruk van jouw aanhangwagen

De kogeldruk is de kracht waarmee de aanhanger, via de koppeling, op de trekhaak van de auto rust. De druk op de trekhaak is afhankelijk van de manier waarop de aanhangwagen is beladen. Veel gewicht richting de dissel kan een te hoge kogeldruk tot gevolg hebben. Te veel lading achterin de laadbak zorgt voor een te lage kogeldruk. Ook kan er sprake zijn van een negatieve druk, als er een opwaartse kracht op de trekhaak werkt. In al deze situaties is een slechte belading van de aanhanger de oorzaak, met een hoger risico op slippen en slingeren tot gevolg.

De kogeldruk is daarom ook een van de belangrijkste criteria voor de wegligging van aanhangwagens én het rijgedrag van de trekkende voertuigen. Bij de ontwikkeling van een aanhangwagen houdt HAPERT Aanhangwagens ook altijd rekening met de optimale kogeldruk door bijvoorbeeld de afstand tussen de assen en het hart van de wielen.


De beste kogeldruk berekenen

De ideale kogeldruk ligt in de buurt van de maximale toegestane druk. Let op: de kogeldruk van de aanhangwagen mag niet hoger zijn dan de maximale waarde, die is toegestaan voor de auto en/of de trekhaak. Deze informatie kun je vinden op de specificaties van de trekhaak of het voertuig. Het maximum van je HAPERT aanhangwagen vind je op het typeplaatje van je model.

Maximale belading van jouw aanhanger

Voordat je de kogeldruk gaat meten, is het van belang om te weten hoeveel lading je aanhanger mag transporteren. Op het typeplaatje van alle HAPERT aanhangwagens staat ook altijd het bruto laadvermogen vermeld.

Dit is het maximale wat de aanhangwagen en lading samen mogen wegen. Om na te gaan wat jouw HAPERT-model als lading mag vervoeren, moet je dus het gewicht van de aanhanger van het bruto laadvermogen aftrekken.


Zorg voor de juiste druk op de trekhaak

Voor een goede remwerking en wegligging moet het zwaartepunt van de lading zo kort mogelijk boven de as liggen. Nu vraag je je waarschijnlijk af hoe je de lading het beste op je aanhanger kunt plaatsen, om zo een te lage of te hoge kogeldruk te vermijden. Hieronder zetten we de oorzaken, gevolgen en oplossingen voor je op een rij.

De kogeldruk is te laag

  • De lading ligt te ver naar achteren
  • De totale combinatie is minder stabiel
  • De aanhanger kan snel gaan slingeren

De oplossing: Verplaats de lading van achteren naar voren.

De kogeldruk is te hoog

  • De lading is te ver naar voren geplaatst
  • De autovering en trekhaak zijn overbelast
  • De aanhangerkoppeling is overbelast

De oplossing: Leg de lading dichter bij de as van de aanhangwagen. Met name de lading die voorin ligt.


Extra tips voor een optimale wegligging

Hieronder volgen nog een aantal tips voor het verkrijgen van de juiste kogeldruk:

  • Plaats zware voorwerpen zoveel mogelijk boven de as van de aanhangwagen.
  • Verdeel lichtere voorwerpen gelijkmatig over de laadbak.
  • Zorg ervoor dat de linker- en rechterhelft van de aanhanger met een gelijk gewicht beladen is.
  • Vermijd puntbelastingen.
  • Zorg er altijd voor dat de lading goed gezekerd is. Rijd je ook buiten Nederland?
  • Raadpleeg dan de geldende voorschriften voor het betreffende land.
  • Koppel de aanhangwagen altijd aan het trekkend voortuig voordat je gaat laden en lossen.

Kogeldruk meten

Los van het volgen van onze tips adviseren wij om altijd de kogeldruk te meten. Meet bijvoorbeeld de druk met behulp van een speciale kogeldrukmeter. Als alternatief kun je ook een gewone weegschaal gebruiken. Ga in dat geval als volgt te werk:

  • Leg een plank op de weegschaal, om zo de kracht over een groter oppervlak te verdelen;
  • Plaats vervolgens een stuk hout tussen de aanhangerkoppeling en de plank op de weegschaal;
  • Laat de aanhangwagen op de weegschaal rusten en meet vervolgens de druk.

Extra advies van Hapert: Het is raadzaam om ook de ladingen waarmee je geen ervaring hebt altijd eerst te wegen. Of indien mogelijk; doe navraag over het exacte gewicht van de lading, voordat je met de aanhanger de weg op gaat.

Laat je persoonlijk adviseren

Voor een goede wegligging is het essentieel dat de koppelingshoogte van de auto overeenkomt met die van de aanhangwagen. Laat je bij aanschaf van een aanhangwagen door ons adviseren over de koppelingshoogte. Deze kan namelijk op vele manieren aangepast worden!

Misschien vind je dit ook interessant:

Over Cluistra en Jekuntmijhuren.nl

Aanhangwagens, hoogwerkers, verhuisliften en auto-opleggers: bij jekuntmijhuren.nl kun je voor elke klus het juiste materiaal huren. Als specialist op dit gebied leveren wij betrouwbaar materiaal tegen een nette prijs. We doen wat we beloven. Dat is de kracht van goede service.

Bekijk onze klanten

Ons werkgebied

Wij zijn gevestigd in Veenendaal, Utrecht. Ons werkgebied is in Midden-Nederland tussen de plaatsen Utrecht, Arnhem, Apeldoorn, Amersfoort, Tiel en Nijmegen. Wij verhuren materiaal aan particulieren en bedrijven uit verschillende branches.

Plan je route

 

Bovag BOVAG-erkend
Flexibel Flexibele termijnen
Onderhoud Goed onderhouden
Oplossingen De juiste oplossing
Tevreden Tevreden klanten